17/08/2015

Naplaćivanje blogerskih usluga #NeUReduJe

Koliko je vredno moje vreme? Smislim ideju, fotografišem, napišem tekst, ažuriram društvene mreže i tako u krug. Svake nedelje, više puta. Neki čak i svaki dan. Testiram nešto konstantno. Da, blog meni (i većini) jeste neka vrsta hobija, ali ja u njega ulažem vreme, novac i energiju. Da li je onda u redu naplatiti taj rad ili je to blasfemija?

Naplaćivanje blogerskih usluga #NeUReduJe

Ono što je isprovociralo razmišljanje na ovu temu, jeste burna rasprava između jedne britanske blogerke i jednog brenda. Zapravo, rasprava nije bila toliko između njih koliko između pristalica jedne i/ili druge strane. Frilenser VS Firma. Večita borba.

O čemu je reč?
Drama, drama, drama. Spremite kokice.

Blogerka je kontaktirala poslastičarnicu sa idejom da degustira njihove proizvode i eventualno piše o njima. Kada je devojka došla očekivala je pored kolača i novčanu naknadu u vrednosti od 100 funti za uložen trud i (očiglednu) promociju. Neki kažu da je tražila keš, drugi da je tražila poslastice u vrednosti od 100 funti. Vlasnica poslastičarnice kaže da je devojka obećala pozitivnu recenziju u zamenu za kolače/uslugu u lokalu. Blogerka poriče, objavljuje gadosti na instagramu i vlasnica poslastičarnice na sajtu objavljuje tekst objašnjenja, proziva blogerku i plasira #bloggerblackmail na twitteru. Twitter eksplodira. Ko je u pravu? Niko. Pre svega, sto funti za slatkiše? Ako je to istina, nek ide život.
Moje je mišljenje da je ovde došlo do groznog nesporazuma. Blogerka očigledno nije naglasila da želi goodie bag i/ili naplatu, dok vlasnica poslastičarnice otvoreno u svom tekstu priznaje da je pristala na obećanu pozitivnu recenziju zarad boljeg SEO-a svog sajta. Mislim da nijedna nije u poziciji da govori o moralu, na osnovu gore navedenog. Vlasnica je očekivala korist u zamenu za kolač. Zar se to ne čini kao nešto na štetu blogera? Ona dobije kolač, jedan post, tačku u moru sadržaja, a vlasnica dobije promociju od sad pa za vjek vjekova. Internet tako funkcioniše. Ako ste jednom spomenuti - spomenuti ste zauvek. Samim tim jedan link ima veliku vrednost. Na kraju, vlasnica poslastičarnice naplaćuje svaki makaron koji napravi (prokleti makaronsi), jer ulaže vreme i materijal. Zašto onda blogerka ne može da naplati svoj rad? Zar su njena ulaganja manje vredna?
Svakako, ne podržavam prodavanje kredibiliteta. Toliko rada za unapred obećanu pozitivnu recenziju? Zašto? Njeno je mišljenje na prodaju, a to govori o njenom nedostatku morala i osećaju vernosti prema čitaocima.

Naplaćivanje blogerskih usluga #NeUReduJe

Složila bih se sa Hejli sa bloga LBQ, koja je danas na Periscope-u izjavila da ukoliko vi mislite da kao kreator sadržaja zaslužujete novčanu naknadu za isti, onda to treba i da tražite. U idealnom svetu, to bi bilo normalno. To zapravo i jeste normalno - dobiti naknadu za rad. Zar ne? Ne, ako je u pitanju nešto novo i drugačije, što nije deo konvencionalnog sistema.
Ozbiljni blogeri ulažu ogromnu količinu vremena i rada u isti. Da, blogeri sede (uglavnom) kući i pišu, ali to se ne razlikuje mnogo od odlaska na posao, sedanja za sto i pisanja članaka za novine, magazine... Možda nećete verovati, ali dobar deo blogova ima mesečno višestruko više poseta nego što jedan magazin proda primeraka.

Naplaćivanje blogerskih usluga #NeUReduJe

Šta se naplaćuje?

Da li to znači da svaki tekst na svakom blogu treba biti naplaćen? Ne, naravno. Pogledajte svoj blog objektivno. Da ste vi PR firme, da li biste želeli da brend (čiji ste hipotetički PR) bude pomenut na vašem blogu toliko da ste spremni da se iskeširate?
Šta brend zapravo plaća? Uslugu pisanja, fotografisanja, promocije. Plaća rad. Želite da promovišete svoj novi proizvod u okviru marketinške kampanje? Plaćate promo tekst i uglavljivanje u raspored. Ne plaćate pozitivno mišljenje, plaćate recenziju. Ili objavu gotovog PR teksta. Da li firme žive od flajera? Kako onda pro blogeri da žive od kreme?*
PR-ovi kod nas imaju čudan odnos sa blogerima, mada stvarno dobar deo njih apsolutno razume ovu sferu i rado sarađujem sa njima. S druge strane, postoje i oni koji vide blogere kao objekte za mužu. 

Šta reći? Ne, u redu je. To je samo još jedan ponedeljak.

Kakvi su vaši stavovi po pitanju blogera i naplate sadržaja?

*Shvatam da gore pomenuta blogerka može da živi od kolača, no malo je onih koji kao naknadu prihvataju iste.

22 comments:

  1. Dzabna reklama firmi i profit maxi od dzabnih recenzija, a blogeru go K****... tako to kod nas fura. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slažem se da u regionu firme pokušavaju da što više izvuku za džabe, ali mi im dopuštamo, tako da...

      Delete
  2. Potpuno se slazem da je blogerski posao tezak i odgovoran i da treba da naplate svoj trud, pisanje...Godinama imam blog, mislim da je kvalitetan, sve radim sama, puno vremena i truda, ipak, moram da posetim mnogo blogova da bi zauzvrat dobila komentar, sto znaci da je svima najvazniji broj komentara. Kod nad je blogovanje jos uvek cudno ljudima

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ne bih se složila da je blogerima najznačajniji broj komentara. Ne znam na osnovu čega to zaključuješ? Slažem se da blogovanje jeste još uvek čudno, ali vremenom se možda unormali.

      Delete
  3. Ako je bloger taj koji pristupa firmi i traži suradnju, onda se od blogera očekuje i da kaže što očekuje za uzvrat, nakon čega će firma odlučiti pristaje li na njegove uvjete. Ne znam kakav je slučaj n a kraju bio s ovom djevojkom ali se u svakom slučaju moglo riješiti kulturnije s manje drame. S druge strane, ako je njoj firma pristupila prva i ponudila besplatne kolače u zamjenu za recenziju, a njoj se ti uvjeti nisu svidjeli - mogla je odbiti suradnju još i fazi dogovora. Ovako baš ispada, u nedostatku boljeg izraza, "ćelavi se vuku za kosu".

    Ljudi kod nas blog shvaćaju s rezervom, nažalost i kao što što rade ljudi s viškom vremena, nesvjesni da blog može postati i full time. No hajde, popravit će se i to s vremenom :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kraj priče je da su se međusobno popljuvali, sve na finjaka. Poenta je da su je dobra komunikacija izostala.

      Delete
    2. Upravo to, a u najboljem slučaju su mogli izvući kompromis, a u najgorem ništa od suradnje. U redu je naplaćivati svoje vrijeme i trud ali treba imati na umu i da svaka roba ima svoga kupca, pa možda neće svi biti zainteresirani. Inače, jako zanimljiva tema i odlična rubrika :)

      Delete
  4. Ako firma trazi recenziju proizvoda, u redu je da za usluge testiranja, ulozen trud i vreme i plati. S druge strane grozno mi je kada vidim kako blogeri na sve strane pisu kako im je to samo hobi, to rade zbog sebe, bla, bla, bla i onda odjednom ocekuju da im se placa za to, i na sav glas se bune sto nisu placeni.
    Takodje mi je grozno da citam i blogere koji se dobro kotiraju, pa sve sto im padne pod ruku predstave kao dobro, super, nezamenljivo...samo zato sto su dobro placeni da to i napisu.
    Mislim da su mnogo objektivniji sve dok rade iz hobija.
    Jelena

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mislim da svi na svetu vole da budu plaćeni da rade ono što vole, zar ne? Samim tim apsolutno podržavam pokušaj blogera da zarade. Ali, kao što svuda postoji neka vrsta korupcije, verovatno je tako i u blogosferi. Ne mislim da svi koji su plaćeni treba da budu plaćeni, niti se slažem sa tim da te naknade u svim slučajevima ne utiču na mišljenje. Na čitaocu je da donese zaključak i odluči kome će poveriti svoje poverenje.

      Delete
  5. Postavlja se pitanje zašto bi neko platio blogeru za recenziju ukoliko ne zna unapred hoće li biti dobra ili loša? Naplaćivanjem recenzija bloger gubi kredibilitet kod čitalaca, jer oni više niće biti sigurni u iskrenost recenzije. To je samo moje mišljenje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, to može biti posledica. Ali sigurno čitaš neke blogove koji recenziraju PR proizvode i pišu sponzorisane postove, a da to uopšte ne navode. Ja se ne upuštam u finansijske razgovore ako mislim da mi se proizvod neće dopasti, ako je reč o recenziji proizvoda.
      Na kraju, uvek navedem da li je proizvod poklon ili je post sponzorisan, i, u mom slučaju, sve to ne utiče na moj mišljenje o proizvodu, jer moj kredibilitet nije na prodaju. Posebno ne za kremu i/ili sitni honorar.

      Delete
  6. To je nekako vječna tema i svaka se strana zna dobro zapjeniti zbog svog stajališta. Meni je najbitnije iskreno reći mišljenje o proizvodu i zašto je za mene djelovao ili ne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naravno, iskrenost u prenošenju mišljenja je najbitnija. :)

      Delete
  7. Amen! Kod nas je to plaćanje vječna tema na BBDayu, ali čini mi se da jako rijetki išta zarade, više se sve svodi na slanje proizvoda i pisanje recenzije.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, isto je i ovde. :) Mada mislim da brendovi treba da počnu da razlikuju slanje proizvoda za testiranje i recenziranje.

      Delete
  8. "Šta brend zapravo plaća? Uslugu pisanja, fotografisanja, promocije. Plaća rad. Želite da promovišete svoj novi proizvod u okviru marketinške kampanje? Plaćate promo tekst i uglavljivanje u raspored. Ne plaćate pozitivno mišljenje, plaćate recenziju."

    Upravo tako! Ne plaća se pozitivno mišljenje, plaća se rad. Bravo za tekst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti i drago mi je da se slažemo. :)

      Delete
  9. E ovde bih esej mogla da napišem koliko je tema složena, a moje mišljenje još uvek u formiranju stava. Na primeru koji si prikazala je meni sasvim očigledno da obe strane nisu ispale fer i da je došlo do obostrane ucene. Sa domaćim blogovanjem, čini mi se, osim što je disciplina u razvitku (u kapitalističkom uređenju pritom), odnos je ili bi bio takav kao kod klasičnog odnosa poslodavac-radnik. S tim da je ovde malo gore (uslovno rečeno) jer se odmah polazi od činjenice da bloger nije obavezno plaćen (tu je taj hobi momenat koji daje izgovor PRu), pa se situacija zavrti u začaranom krugu "ako ti nećeš da radiš za džabe, ima ko hoće". I naravno da ima ko hoće, mnogi hoće, razlozi su brojni - posećenost bloga se uvećava pristajanjem na svaku saradnju, blog postaje popularan a samim tim i podložniji budućim naplatama, dok ostali blogovi koji žele naplatu u startu, a PR po svaki cenu neće da plati, ostaju u nekakvom zapećku (eventualni nedostatak pregleda usled nedostatka recenzija novih i "svakakvih" proizvoda). Da li će taj blog koji prihvata sve za "krompir" dinara biti naplativ kasnije, ostaje da se vidi, a vrlo postoji šansa da dođe do posledičnog ucenjivanja, jer eto, sad je taj blog ultra čitan. Ne, nisam se zapetljala, svaka čast onom ko mene bude shvatio :D.
    Da li je fer blogovati za pare (život)? Naravno da jeste, ali je bitno KAKO se to radi. Smatram da svako ko želi da naplati svoj rad prvo je poželjno da prođe neku "selekciju" i da se dokaže svojim kvalitetom kod publike i kod kompanije. Samoinicijativno prići kompaniji sa kojom nisam nikada imala iskustva, sa uslovima i prohtevima i zauzvrat pozitivnu recenziju, mislim da ne bih mogla. Zato jer mislim da je to razmaženo i bahato (a tek nefer prema publici). Ukoliko kompanija želi baš tebe da ih reklamiraš, predstavljaš, redovno testiraš (bez obzira na ishod) onda je to dobar posao.
    Mislim da trenutno kompanije imaju slobodu da ne pristaju na plaćanja jer smo mnogo ili stidljivi ili bahati i ne umemo da se dovoljno zauzmemo za sebe i svoj rad. Pritom je sve u nekoj mističnoj izmaglici i svi kriju da li i kako zarađuju od bloga. Ne zaboravimo da pored ucene ka kompaniji veći problem je ucena ka blogeru, gde kompanija misli da je sasvim legalno prisvojiti fotografije/tekst ako je na njoj proizvod te kompanije.
    Dakle ispade esej. E j***** :D

    ReplyDelete
  10. Nisam bloger, ali blogove pratim u slobodno vreme. Redovno posećujem one koji mi ulivaju poverenje i iskrenost napisanog. Popularni blogovi mogu naplaćiavti svoje usluge, jer mogu da biraju sa kime će da sarađuju i pod kojim uslovima. Devojke koje počinju zadovoljiće se samo poklonima u vidu proizvoda. S druge strane, male radionice i firme koje imaju nekoliko proizvoda, nemaju uslova da finansiraju kampanje i blogove u meri koja je potrebna da bi se stigla konkurencija i osvojilo tržište, pa će morati da računaju na besplatne recenzije i kvalitet svojih proizvoda. Velika riba jede malu, tako je od uvek bilo i biće. Samo mislim da niko od nas nije ni svestan kolika količina novca se "obrne" u velikim kompanijama baš kroz marketing, a na kraju ga mi platimo kroz bezobrazno skupe proizvode jer smo pročitali da je super neponovljiva krema/puder/lak za nokte... na blogu koji je platila ta ista kompanija. Elem, da ne mrsim dalje. Treba naplatiti svoj trud i rad, ali ne i objektivnost. Dijalog pre svega kojim se može bukvalno sve rešiti, a da i bloger i kompanija budu zadovoljni, a da mi čitaoci ne budemo obmanuti.

    ReplyDelete
  11. Vi imate jako zanimljiv blog, a upravo zbog toga i vrlo redak na srpskoj blogerskoj sceni. nažalost, u zemlji sirotinje blogerke su gladne svega. I to bi bih razumela, da znaju da pišu, a ne samo da jure uvoznike kozmetike za poklone.... i onda napišu "to je jedna vrlo zanimljiva maskara"
    Vama želim puno uspeha
    Pozzdrav,
    Ivana

    ReplyDelete
  12. Eto teme o kojoj odavno želim ponešto da kažem. U konkretnoj situaciji stvar je vrlo prosta: najpre se napravi jasan dogovor ko šta od koga želi - i kada obe strane ispune uslove, nema svađe po društvenim mrežama.
    S druge strane, uverena sam da je i dotičnoj blogerki i na društvenim mrežama poslastičarnice došlo do naglog skoka čitanosti, jer je i loša reklama bolja od nikakve, nažalost. Jako si me inspirisala da o ovim temama o kojima stalno razgovaramo konačno i ja nešto napišem.
    Kao novinar, jedino bih osporila poređenje blogova ii štampanih medija, a to je tema za duži tekst i za četvorosatno kafenisanje.

    ReplyDelete
  13. Ja ću samo reći da su blogerice poprilično kontradiktorne. S jedne strane žele biti vrlo ozbiljno shvaćene, žele validaciju za svoje vrijeme, rad i trud, žele validaciju u obliku kvalitetnijih suradnji i plaćen sadržaj na blogu, no istovremeno rade sve suprotno od onoga što govore. Žele sponzorirane postove, a zatim dijele PR obavijesti brendova po facebooku pet minuta nakon što su dobile mail, a to nikoga ne zanima. Bilo bi OK da su to brendovi s kojima inače surađuju, no najčešće su u pitanju brendovi koji za njih jednostavno ne mare. Uz to, stotinu drugih primjera, poput nametanja recenzija brendovima po facebooku i slično... Osobno me ništa ne dira i ne zamara, ali eto ne možeš ne primijetiti. Ako želiš da te netko poštuje onda se drži svoga stava, budi dosljedan i neka tvoja djela slijede ono što govoriš.
    Sva sreća pa sam oglušila na sve i ne očekujem validaciju svog rada od strane brendova već čitatelja, koji su to potvrdili mnogo puta, jer ne pišem blog radi PR kreme već prvenstveno radi sebe a onda i radi ljudi koji me čitaju. Upravo zato si mogu priuštiti pauzu kada mi je potrebna i kreirati sadržaj kakav ja želim i jesam u poziciji stvoriti bez pritiska, potpuno oglušena od tračarija sa strane. Na kraju dana, meni je to zaista hobi, a ne posao i kao takvog za doživljavam, bez nadobudnih ambicija .
    Također, smatram da je na našoj balkanskoj sceni malo blogerica koje bi zaista nešto mogle i naplatiti. Pa nek me sad hejtaju koliko žele. :D
    Živjela! :*

    ReplyDelete

Hvala što ste izdvojili vreme i pružili povratnu informaciju. :)


*Komentari sa promo linkovima neće biti objavljeni.